Vasa Sport biedt vanaf deze zomer echte eMTB-reizen aan en heeft daarvoor 2 Cubes Stereo Hybrid 140 HPC Race aangeschaft. De eMTB is in Nederland nog niet zo’n rage als in de Alpen en daarom laten we een paar Vasa Sport testers over deze fiets aan het woord. In dit eerste artikel onze “fiets” expert Machiel.
Een monster van een fiets
Ik had de grote eer de 2 nieuwe Cubes, bestemd voor de eMTB-reizen van Vasa Sport, in ontvangst te nemen bij de Cube store in Leersum. Een uitgelezen kans om meteen zelf ook eens zo’n eMTB te proberen op de trails van de Utrechtse Heuvelrug.
Jeroen van de Cubestore Leersum rijdt 2 zwarte monsters naar buiten. Wat een vette bike! De mega onderbuis waar de accu in verwerkt zit. De 140mm vering zowel voor als achter, het brede stuur en de dikke banden van 2.35 maken dit wel echt een “monster” van een fiets. Ik sta er bij en heb meteen zin om hier een rondje op te touren over de Utrechtse heuvelrug. Ik geef Jeroen nog een ellenboog. We maken even een foto voor de ontvangst en ik kan op pad!
Een duwtje in de rug
Wel lekker elke keer zo’n duwtje van de motor moet ik zeggen. Het is een genot om op zo’n fiets een rondje te knallen. Het is een hele speelse fiets. De veerweg van 140 mm filtert alle remribbels en wortels weg en door de veerweg en de ondersteuning van de motor worden alle hobbels ineens fantastische jump hellingen. De fiets stuurt ook heel strak, de houding is in het begin wel een beetje wennen want je zit vrij ver achterop en minder diep dan op een hardtail. Ook de behoorlijk brede banden, van 2.35 breed en grove noppen van de Nobby Nic, vraagt enige gewenning, dit is wel even wat anders dan de Thunderbird en de Racing Ray op mijn hardtail.
Spelen met de verschillende standen
In één bocht lig ik bijna op mijn gezicht omdat de noppen wel heel agressief in het zand happen. Ik laat de banden iets meer aflopen voor meer grip en dat geeft wel enige verbetering. Maar de Nobby Nics zijn natuurlijk vooral bedoeld voor heftiger terrein zoals in de Alpen en de Dolomieten waar je veel meer stenen hebt. Daar zullen ze een megagrip geven.
Het uit-accelereren na een bocht is een genot, je moet bij sommige bochten echter wel opletten dat je er niet te hard invliegt.
Ik kom er al gauw achter dat het spelen met de verschillende standen wel erg leuk is hier op de Utrechtse heuvelrug. Al besef ik me ook dat het hier natuurlijk anders fietsen is dan in de bergen.
Daar moet je om een dag te kunnen fietsen zuiniger met de accu omgaan en de lagere standen gebruiken om een hele dag plezier van de accu te hebben. Want als die accu leeg is... dan wordt het wel een hele zware training.
De Utrechtse Heuvelrug onveilig maken op de eMTB
Ik cross zo ruim 1,5 uur over de Utrechtse heuvelrug en heb in 35 km 2 streepjes gebruikt. Ik denk dat als je zuinig aandoet je makkelijk 80 km uit de accu moet kunnen halen.
Ik kan me voorstellen dat de mogelijkheden in de Alpen nog veel diverser zijn en dat je stukken omhoog kunt fietsen waar je normaal moet lopen met de ondersteuning van de motor, het vraagt echter wel een technisch goede mountainbiker omdat er uit te kunnen halen. Je hebt behoorlijk wat techniek nodig om ook de lastige klimmetjes boven te komen.
Maar dit ritje smaakte naar meer. Binnenkort ga ik zeker nog een keer op de E-MTB de Utrechtse heuvelrug onveilig maken ;-)
Wil je ook eens op een eMTB rijden?
De Cube Store in Leersum heeft test eMTB’s. Meer informatie hierover vind je op hun website.
Of doe mee met de eMTB clinic op 11 april. Daar kan je niet alleen testrijden maar ook meteen je skills verbeteren.
Machiel reed op de: De Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race
|
---|